نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز | قانون مهریه 1403




مهریه چیست

مهریه، مالی است که به محض وقوع عقد ازدواج، به تصرف زن در می آید و شوهر نیز موظف به پرداخت آن است. به موجب قانون مدنی، هر آنچه را که مالیت داشته و صالح تملک نیز باشد، می توان به گونه ای صداق در ایده گرفت. یکی از مواردی که از گذشته تا به حال، به نوعی مهریه در ایده گرفته می شود، پول یا همان وجه رایج است.

منظور از مهریه به نرخ روز چیست؟

به مجرد برقراری عقد نکاح، یک سری حقوق و وظیفه بر عهده زن و مرد قرار می گیرد. یکی از آثار پولی که به وسیله نکاح، ایجاد می شود، مهریه یا مهر است. مهریه، در واقع مالی است که به واسطه تفاهم میان زوجین، مرد، در هنگام انعقاد عقد ازدواج، مکلف به پرداخت آن می گردد و زن، صاحب آن بوده و می تواند هرگونه تصرفی در آن بنماید. معمولا، زوجه ها در هنگام انعقاد عقد، صداق خود را درخواست نمی کنند و ممکن است، سال های بعد، آن را درخواست نمایند که در این حالت، مساله پرداخت مهریه به نرخ روز، بیان می شود.

به واسطه تبصره 1082 قانون مدنی: ” چنانچه مهریه پول رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه، نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشخص می گردد، حساب و واریز خواهد شد؛ مگر این که زوجین، در حین اجرای عقد، به گونه دیگری تفاهم کرده باشند.”

بنابراین، بر طبق این ماده قانونی، در پاسخ به این سوال که مقصود از مهریه به نرخ روز چیست؟ می بایست بگوییم، اگر مهریه پول رایج باشد، در هنگام پرداخت آن، باید این وجه رایج، مطابق نرخ تورم بیان شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی، حساب و پرداخت شود.

باید به این نکته اشاره گردد که موضوع حساب مهریه به نرخ روز، فقط مخصوص به پول رایج می باشد. زیرا دیگر اموالی که می توانند به گونه ای مهریه قرار بگیرند؛ مانند ماشین، سکه و مواردی از این قبیل، با گذشت زمان، ارزش خود را از دست نداده و افزایش قیمت پیدا می کنند، اما وجه رایج، لزوما می بایست با توجه به نرخ تورم، حساب گردد.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

تعیین ارزش مهریه به نرخ روز، فرمولی دارد که با دانستن آن، می توانید میزان مهریه خود را مشخص کنید. این فرمول حساب مهریه، در ماده 2 آیین نامه اجرایی قانون پیوست یک تبصره به ماده 1082 آیین مدنی، مشخص شده است که فرمول محسوب کردن آن به صورت زیر می باشد:

ارزش مهریه به روز = مبلغ مهریه × رقم شاخص در سال قبل ÷ رقم شاخص در سال وقوع عقد

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز به این شیوه است که ابتدا می بایست رقم شاخص سال طلب مهریه تقسیم بر عدد شاخص سال نکاح شود. سپس حاصل این توزیع ضربدر میزان و مقدار مهریه مندرج در سند ازدواج گردد.‌ در نهایت میزان مهریه به نرخ روز تعیین می شود.

نحوه حساب مهریه به نرخ روز بعد از مرگ شوهر

اگر خانم مهریه خود را در طول حیات مرد نبخشیده باشد و یا در موعد زنده بودن آقا مهریه خود را طلب نکرده باشد در این صورت زوجه می تواند بعد از فوت شوهر و پیش از تقسیم ترکه مهریه خود را از ترکه فوت شده مطالبه نماید، به دلیل آنکه دیون و دین های متوفی قبل از تقسیم ترکه حساب و پرداخت می شود که از جمله طلب فوت شده مهریه زن می باشد .

نحوه حساب مهریه بعد از فوت مرد ، همانند فرمول محاسبه مهریه زوجه قبل از مرگ آقا و چگونگی حساب کردن صداق​ وی بوده، تنها با این تفاوت که در این موارد، تاریخ فوت مبنای حساب مهریه خواهد بود نه نرخ روز و تاریخ مطالب.

به نوعی مثال : اگر زنی در سال 1370 با مهریه 2 میلیون ریال ازدواج کرده باشد و شوهر وی در سال 1394 فوت کرده باشد و بازماندگان در سال 1396 اقدام به تقسیم ارثیه کنند، مهریه زن به نرخ سال 1394 حساب و پرداخت می شود . با این توضیح که شاخص سال 94 که سال فوت شوهر است یعنی رقم 91/714 را قسمت کردن بر شاخص سال برقراری عقد یعنی سال 1370 که عدد 1/189 بوده، کرده و حاصل را در مبلغ مهریه یعنی 2 میلیون ریال ضرب می کنیم. حاصل یعنی 168،208،578 ریال، مهریه خانم به نرخ روز خواهد بود.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز بعد از فوت زن

مهریه بعد از فوت خانم نیز جزو دارایی‌های خانم محسوب می‌شود و به ورثه می‌رسد. بازماندگان زوجه می‌توانند به نسبت سهم خود از این دارایی‌ها، آن را مطالبه کنند. آقا نیز در صورت رابطه زن و شوهری ارث می‌برد. با عنایت به اینکه واریز مهریه بعد از فوت زن، بستگی به توان مالی زوج دارد، اگر زوج توان واریز مهریه زن فوت‌ شده خود را نداشته یا توان پولی او ضعیف باشد و نتواند آن را یک‌جا واریز کند، می‌تواند مطالبه اعسار بدهد و مهریه را قسط بندی کند.

در صورتی که زوجه مرگ شده باشد، مهریه به ورثه به ارث می‌رسد؛ در این حالت بازماندگان مستحق دریافت اصل مبلغ مندرج در سند ازدواج و نه بهاء روز آن به نوعی مهریه هستند. به دلیل این که این حق برای زوجه در نظر گرفته شده نه بازماندگان وی، پس این مبلغ بر مبنای ارزش روز محاسبه نمی‌شود.



محاسبه مهریه قدیم به جدید

مهریه یک میلیون به نرخ روز محاسبه مبلغ مهریه به روز برنامه محاسبه مهریه مهریه به نرخ روز چطور حساب میشود محاسبه انلاین مهریه ۱۴۰۲ ارزش روز مهریه محاسبه مهریه به نرخ روز سکه دانلود رایگان تقویم سال 1403 محاسبه به نرخ روز مهریه مهریه محاسبه برآورد مهریه به نرخ روز مبلغ مهریه مهریه به نرخ روز عقد محاسبه مهریه به نرخ روز 1403 محاسبه مهریه به نرخ روز آنلاین محسابه مهریه محاسبه مهریه در سال 1403 محاسبه مبلغ مهریه ارزش پول مهریه به نرخ روز محاسبه مهریه کیت ست محاسبه آنلاین مهریه 1403 نرخ محاسبه مهریه مهریه پول جدول شاخص محاسبه خسارت تاخیر تادیه 1400 تبدیل مهریه قدیم به جدید ابزار رایگان محاسبه مهریه آیگن وب تبدیل مهریه به نرخ امروز قیمت سکه ۵۰ ریالی سال ۱۳۶۱ محاسبه مهریه مثقال طلا به نرخ روز تبدیل نرخ روز مهریه محاصبه مهریه محاسبه مهریه طلا به نرخ روز شاخص مهریه ۱۴۰۱ محاسبه مهریه به نرخ روز بانک مرکزی حساب کردن مهریه جدول محاسبه مهریه به نرخ روز محاسبه میزان مهریه محاسبه مهریه سکه به نرخ روز 1400 محاسبه مهریه به نرخ روز 1400 محاسبه مهریه سکه محاسبه آنلاین مهریه به روز سایت رایگان محاسبه مهریه آیگن وب محاسبه آنلاین مهریه به قیمت روز حساب مهریه به روز تبدیل نرخ مهریه به روز قیمت سکه در سال 1403 قیمت روز مهریه نحوه محاسبه مهریه قیمت هر سکه مهریه محاسبه مهریه سکه به نرخ روز قوه قضاییه برنامه رایگان آیگن وب محاسبه مهریه نحوه محاسبه مهریه سالهای قبل نرم افزار محاسبه مهریه به نرخ روز 1400 محاسبه مهریه سکه به نرخ روز حساب مهریه پول به نرخ روز شاخص مهریه سال 1402 ۵۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال چند تومان است اپلیکیشن محاسبه مهریه به نرخ روز سامانه محاسبه مهریه رایگان آیگن وب معادل سازی مهریه نقدی محاسبه مهریه آیگن وب نرم افزار محاسبه مهریه به نرخ روز جدول نرخ مهریه به روز قیمت سکه ۵۰ ریالی ۱۳۵۹ قیمت سکه مهریه ۱۴۰۰ مهریه 1403 چقدر است سکه مهریه قیمت محاسبه نرخ مهریه به روز سامانه محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز جدول شاخص مهریه سال ۱۴۰۱ تبدیل قیمت مهریه به نرخ روز قیمت سکه در سال 1403 مهریه آنلاین محاسبه آنلاین مهریه قیمت سکه امامی سال 1403 محاسبه مهریه به نرخ روز در صورت فوت زوجه مهریه به روز محاسبه دانلود رایگان تقویم سال ۱۳۶۲ پایه حقوق سال 1378 احتساب مهریه به نرخ روز مهریه سکه چگونه محاسبه میشود؟ مهریه روز محاسبه انلاین مهریه به نرخ روز مهریه به نرخ روز 1403 نرم افزار محاسبه تاخیر تادیه اندروید سامانه محاسبه مهریه آنلاین مهریه نرخ روز مهریه آیگن وب فرمول محاسبه نرخ مهریه به روز محاسبه نرخ به روز مهریه

نرخ روز مهریه آیگن وب

محاسبه نرخ مهریه به روز سایت محاسبه مهریه رایگان آیگن وب تبدیل نرخ مهریه قدیم به جدید مهریه انلاین قیمت سکه در سال ۱۳۵۶ جدول شاخص محاسبه خسارت تاخیر تادیه بانک مرکزی نرخ روز مهریه میزان مهریه به نرخ روز قیمت سکه مهریه ۱۴۰۲ جدول نرخ مهریه به روز نرخ مهریه بروز مهریه به قیمت روز محاسبه مهریه در سال ۱۴۰۲ محاسبهمهریه چگونه مهریه را به نرخ روز حساب کنیم قیمت سکه در سال 1403 تبدیل مهریه به نرخ امروز احتساب مهریه کیت ست مهریه قیمت سکه سال 1403 تخمین مهریه به نرخ روز قیمت سکه برای مهریه قیمت سکه سال 1403 تعیین مهریه برنامه محاسبه مهریه آیا مهریه به نرخ روز حساب میشود نحوه محاسبه مهریه های قدیمی محاسبه ریالی مهریه قیمت طلا در سال 1403 محاسبه سکه به نرخ روز محاسبه ارزش روز مهریه جدول شاخص مهریه سال 1403 سامانه محاسبه مهریه محاسبه میزان مهریه محاسبه مهریه به روز مهریه به نرخ روز ۱۴۰۰ آیا مهریه سکه به نرخ روز حساب میشود محاسبه آنلاین مهریه 1403 محاسبه مبلغ مهریه به روز محاسبه مهريه به روز قیمت طلا در سال 1363 مهریه 1403 چقدر است محاسبه مهریه نرخ روز مبلغ مهریه به نرخ روز حساب کردن مهریه به نرخ روز محاسبه به نرخ روز محاسبه مهریه قدیم به جدید تبدیل مهریه پول به نرخ روز شاخص مهریه به نرخ روز محاسبه آنلاین مهریه پول محاسبه مهریه سکه به نرخ روز 1401 محاسبه پول به نرخ روز قوه قضاییه جدول شاخص مهریه سال 1403 نرخ روز مهریه آیگن وب سایت محاسبه مهریه قوه قضاییه قیمت سکه 50 ریالی 1403 نرخ مهریه به نرخ روز محاسبه مهریه سکه به نرخ روز 1400 محاسبه آنلاین مهریه زن متوفی محاسبه بروز مهریه به نرخ روز مبلغ مهریه محاسبه مهریه در سال 1403 مبلغ مهریه چگونه محاسبه می شود محاسبه قیمت مهریه پول به روز سامانه رایگان آیگن وب محاسبه مهریه جدول محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه معادل سازی مهریه نقدی محاسبه پول مهریه محاسبه مهریه آیگن وب تبدیل پول مهریه به روز دانلود رایگان تقویم سال ۱۳۶۱ محاسبه آنلاین مهریه ۱۴۰۰ نرم افزار محاسبه قیمت سکه محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضائیه تبدیل مهریه قدیم به جدید ابزار رایگان محاسبه مهریه آیگن وب مهریه در جدول ارزش روز مهریه قیمت سکه مهریه مهریه الان چقدر است مهریه سکه به نرخ روز فرمول قوه اپلیکیشن محاسبه قیمت طلا جدول مهریه ارزش مهریه به نرخ روز ۵۰ هزار تومان مهریه به نرخ روز نحوه ی محاسبه مهریه به نرخ روز محاسبه مهریه سکه به نرخ روز حساب كردن مهريه به نرخ روز ارزش پول مهریه به نرخ روز


✅ مهریه به نرخ روز ۱۴۰۰

مهریه سال 1403 محاسبه مبلغ مهریه به روز محاسبه میزان مهریه به نرخ روز محاسبه گر قیمت طلا اندروید محاسبه ی مهریه جدول مهریه به نرخ روز محاسبه مهریه در سال ۱۴۰۲ سایت محاسبه مهریه قوه قضاییه مهریه انلاین محاسبه شاخص محاسبه مهریه به نرخ روز دانلود رایگان تقویم سال 1403 تبدیل نرخ روز مهریه مهریه نرخ روز جدول شاخص مهریه سال 1403 محاسبه مهریه قدیم به جدید مهریه انلاین قیمت سکه سال 1403 مبلغ مهریه چگونه محاسبه می شود قیمت سکه سال 82 مهریه به نرخ روز عقد ده میلیون مهریه به نرخ روز محاسبه ی مهریه به نرخ روز آنلاین مهریه شاخص مهریه ۱۴۰۱ محاسبه آنلاین مهریه 1403 قیمت سکه مهریه ۱۴۰۱ محاسبه مهریه به روز بانک مرکزی محاسبه قیمت مهریه پول به روز محاسبه آنلاین مهریه قیمت طلا در سال 1403 معادل مهریه محاسبه مهریه به نرخ روز 1401 سایت رایگان محاسبه مهریه آیگن وب محاسبه به روز مهریه مهریه به نرخ روز 1403 نرخ مهریه ۱۴۰۲ تعیین مهریه محاسبه مهریه به نرخ روز 1403 آنلاین فرمول نرخ روز مهریه آیگن وب محاصبه مهریه محاسبه مهریه به نرخ روز سکه مهریه ۳۰ سال پیش چگونه محاسبه می شود فرمول محاسبه مهریه قیمت سکه مهریه ۱۴۰۰ قیمت به روز مهریه محاسبه مهريه به نرخ روز شاخص مهریه سال 1403 محاسبه سکه مهریه به نرخ روز محاسبه‌مهریه ابزار رایگان آیگن وب محاسبه مهریه

✅ مهریه به نرخ روز 1403

تبدیل سکه به پول محاسبه مهریه آیگن وب قیمت به روز مهریه تعیین مهریه به نرخ روز جدول شاخص مهریه سال ۱۴۰۱ نحوه ی محاسبه مهریه به نرخ روز قیمت سکه در سال ۱۳۶۹ ارزش پول مهریه به نرخ روز تبدیل مبلغ مهریه به روز قیمت سکه 50 ریالی 1360 قیمت مهریه به روز نرخ روز مهریه پول سایت محاسبه مهریه حساب کردن مهریه محاسبه سکه مهریه به نرخ روز محاسبه مهریه به نرخ روز 1403 طريقه حساب كردن مهريه به نرخ روز نحوه محاسبه نرخ مهریه به روز آیا مهریه سکه به نرخ روز حساب میشود مهریه 19 مثقال طلا قیمت سکه ۵۰ ریالی ۱۳۵۹ معادل سازی مهریه به نرخ روز فرمول محاسبه مهریه به قیمت روز قیمت سکه سال 1403 محاسبه مهریه به نرخ روز 1402 جدول محاسبه مهریه معادل سازی مهریه فرمول محاسبه مهریه محاسبه مهریه سکه به نرخ روز 1403 محاسبه سکه به نرخ روز سایت مهریه انلاین آنلاین مهریه دانلود برنامه کیت ست نرخ مهریه ۱۴۰۲ محاسبه بروز مهریه به نرخ روز سامانه محاسبه مهریه حساب كردن مهريه به نرخ روز محاسبه نرخ مهریه به قیمت روز محاسبه مهریه پول قیمت سکه در سال 1403 محاسبه مهريه محاسبه مهریه روز تبدیل مهریه به روز محاسبه مهریه به روز قیمت سکه امامی سال 82 قیمت سکه سال 1403 قیمت طلا در سال 1363 پایه حقوق سال 1403 محاسبه انلاین مهریه 1403 معادل سازی مهریه نقدی

پیمایش به بالا