محاسبه مهریه زن متوفی برای ورثه




آیا مرگ یا فوت زن مهریه وی را ساقط میکند؟

در جواب این سوال که آیا مرگ یا مرگ زن مهریه وی را ساقط میکند؟ می بایست گفت خیر؛ زیرا مهریه دینی است که بر ذمه شوهر قرار گرفته و با مرگ خانم باطل نمیشود، به همین دلیل در صورت فوت کردن زن، مرد وی موظف است در صورت مطالبه ورثه، این مهریه یا مهر را به ورثه خانم فوت شده مانند فرزندان یا والدین وی پرداخت کند.
نکته: حق مهریه زوجه مرگ شده تنها اختصاص به خانم دائم ندارد؛ درنتیجه اگر زنی با عقد موقت یا صیغه نیز به زوجیت مردی در آمده باشد و مرگ کند، باز هم بازماندگان اش میتوانند مهریه او را درخواست کنند.

مهریه زن فوت شده به چه کسانی میرسد؟

مانند هر مال دیگر که به خانم تعلق دارد، مهریه زوجه نیز درنتیجه از فوت به ورثه‌ی او تعلق می‌گیرد. با توجه به این که یکی از حقوق خانم درنتیجه از ازدواج مهریه‌ی وی است، در صورتی که این حق را در زمان حیات از همسر خود دریافت نکرده باشد، در زمان پس از فوت وی، تمامی بازماندگان او طبق آیین می‌توانند آن را از شوهر و یا از ماترک ثروت او درخواست نمایند. وراث خانم پس از مرگ برای دریافت سهم از مهریه را افراد ذیل تشکیل می‌دهند:

  • زوج: اگر تنها ورثه‌ی زن، همسرش باشد، تمام ثروت زوجه از جمله مهریه به همسر به وی تعلق می‌یابد و اگر تنها وارث وی نباشد، طبق قوانین انحصار وراثت، مالک بخشی از مهریه خواهد بود. (تنها در شرایط عقد دائم آقا ارث میبرد)
  • پدرو مادر زوجه: در صورتی که پدر و مادر زن در قید حیات باشند، از مهریه زوجه ارث می‌برند.
  • فرزندان: فرزندان برحسب آیین جزو وارثین حساب شده و می‌توانند سهم الارث خود را برحسب سهم تعیین شده از مهریه مادر مطالبه نمایند.
  • خواهران و برادران در صورتی که خانم فوت شده، شوهر و فرزند و پدر و مادر در قید زنده بودن نداشته باشد.

در چه صورت مهریه بعد از مرگ زن قسطی واریز می‌شود؟

مهریه بعد از مرگ زن نیز جزو دارایی‌های خانم محسوب می‌شود و به بازماندگان می‌رسد. ورثه خانم می‌توانند به نسبت سهم خود از این دارایی‌ها، آن را طلب کنند. شوهر نیز در صورت رابطه زوجیت ارث می‌برد. با عنایت به اینکه پرداخت مهریه بعد از مرگ زن، بستگی به توان پولی آقا دارد، در صورتی که زوج توان واریز مهریه زوجه فوت‌ شده خود را نداشته یا توان پولی وی ضعیف باشد و نتواند آن را یک‌جا واریز کند، می‌تواند درخواست نیازمندی بدهد و مهریه را قسط بندی کند.

شرایط گرفتن مهریه بعد از فوت زن

  • وارثین زوجه می بایست مدارکی مانند گواهی حصر وراثت و سند ازدواج خانم به انضمام دادخواست خود، تقدیم دادگاه کنند.
  • حتی در شرایطی همچون قتل زوجه، مهریه ساقط نمی‌شود و ورّاث می‌توانند به درخواست و حصول آن اقدام کنند. تنها نکته در این قسمت این است که در صورتی که خانم توسط شوهر به قتل رسیده باشد، از سهم الارث مهریه محروم خواهد شد.
  • در صورتی که زوجه مرگ شده باشد، مهریه به وراث به ارث می‌رسد؛ در این حالت ورثه مستحق دریافت اصل مبلغ نوشته شده در سند ازدواج و نه بهاء روز آن به عنوان مهریه هستند. به علت این که این حق برای خانم در نظر گرفته شده نه ورثه وی، درنتیجه این مبلغ بر مبنای بهاء روز محاسبه نمی‌شود.

محاسبه مهریه زوجه متوفی

برای محاسبه مهریه، سهم آقا از مبلغ مهریه کسر می‌شود و طبق سهم‌الارث به پدر و مادر او داده خواهد شد.
مهریه‌ خانم از جمله دیونی است که بر عهده مرد است و تا درنتیجه از مرگ زوج نیز صالح طلب است. اگر زوجه در نوشته زنده بودن نباشد، بازماندگان ایشان می‌توانند به نیابت از او، مهریه زوجه یا مادرشان را از اموال آقا درخواست کنند. البته در این موارد می بایست قوانین مربوط به طبقات وراثت و سهم الارث به طور کامل تعیین شده و مورد عنایت قرار گیرد.
اگر خانم پیش از مطالبه‌‌ مهریه مرگ کند و مهریه پول رایج باشد، ورثه‌اش می‌توانند آن را حصول کنند.‌ با عنایت به این که بعد از فوت مرد، اموالش به بازماندگان وی می‌رسد، معمولاً ورثه برای وصول مهریه مادرشان از طریق اقامه و طرح دعوا برای وصول آن اقدام می‌کنند و طبق قانون، مهریه به ورثه می‌رسد.

محاسبه مهریه زن فوت شده به نرخ روز

در صورتی که مهریه خانم سکه باشد همان مقدار قابل درخواست خواهد و بحث نرخ روز بیان نیست و به همان مقدار سکه ای که بوده باید پرداخت شود به هر نرخی که باشد. در صورتی مهریه خانم به صورت پول نقد باشد اختلاف نظریه وجود دارد. برخی بازماندگان زوجه را مستحق دریافت مهر به نرخ روز می دانند و برخی نیز حسب ماده ۳ ایین نامه ماده ۱۰۸۲ آیین مدنی وراث را مستحق اخرین نرخ مهریه در تاریخ فوت زوجه می دانند که در صورتی که مثلا از تاریخ مرگ دو سال گذشته باشد بازماندگان می توانند مهریه را به نرخ دو سال قبل وصول کنند نه به نرخ روز.

سهم الارث زوج از مهریه خانم متوفی

شوهر به نوعی یکی از بازماندگان زوجه فوت شده از وی ارث می‌برد و سهم الارث وی برحسب قانون در صورت نبودن فرزند برای فوت شده یک دوم و در صورت وجود فرزند برای متوفی یک چهارم از کل ماترک می‌باشد. به عبارت دیگر در صورتی که ورّاث خانم متوفی یک فرزند دختر و مرد باشد؛ یک چهارم به شوهر می‌رسد زیرا متوفی دارای فرزند است. اما در صورتی که زوجه فوت شده فرزند نداشته باشد، زوج یک دوم از ماترک را به نوعی سهم الارث خود خواهد برد.

 



محاسبه آنلاین مهریه سکه

نرخ مهریه بروز نرخ روز مهریه آیگن وب محاسبه مهریه به نرخ روز 1403 شاخص تاخیر تادیه 1401 آیا مهریه سکه به نرخ روز حساب میشود تبدیل پول مهریه به نرخ روز محاسبه مهریه نرخ مهریه به نرخ روز محاسبه انلاین مهریه ۱۴۰۲ معادل مهریه تبدیل سکه به پول نرخ مهریه 1402 حساب مهریه به روز نرخ محاسبه مهریه دو میلیون مهریه به نرخ روز محاسبه انلاین مهریه تبديل مهريه به نرخ روز تخمین مهریه به نرخ روز قیمت سکه سال 82 نرخ مهریه محاسبه مهریه به نرخ روز نرخ مهریه 1403 محاسبه مهریه به نرخ روز 1403 آنلاین میزان مهریه به نرخ روز معادل سازی مهریه محاسبه آنلاین مهریه زن متوفی نحوه محاسبه مهریه های قدیمی حساب مهریه پول به نرخ روز قیمت مهریه به نرخ روز جدول مهریه قیمت سکه سال ۱۳۶۳ قیمت سکه مهریه امروز محاسبه نرخ مهریه به قیمت روز مهریه ۳۰ سال پیش چگونه محاسبه می شود محاسبه مهریه آنلاین تبدیل پول مهریه به روز سامانه رایگان محاسبه مهریه آیگن وب قیمت سکه مهریه چگونه محاسبه میشود محاسبه ی مهریه سکه مهریه به نرخ روز مهریه آنلاین محاسبه مهریه سکه به نرخ روز 1401 تاخیر تادیه کیت ست شاخص مهریه ۱۴۰۱ قیمت سکه در سال ۱۳۷۸ تبدیل قیمت مهریه به نرخ روز قیمت سکه مهریه ۱۴۰۰ قیمت سکه سال 68 سامانه محاسبه مهریه قیمت سکه بهار آزادی برای مهریه سامانه مهریه به نرخ روز نرم افزار محاسبه تاخیر تادیه اندروید قیمت هر سکه مهریه تبدیل مهریه پول به روز برنامه رایگان آیگن وب محاسبه مهریه محاسبه مهریه به نرخ محاسبه مهریه به نرخ روز بانک مرکزی طريقه حساب كردن مهريه به نرخ روز مهریه انلاین آنلاین مهریه شاخص مهریه سال 1403 دانلود برنامه کیت ست سامانه رایگان آیگن وب محاسبه مهریه قیمت سکه 50 ریالی 1360 حساب كردن مهريه به نرخ روز قیمت طلا در سال ۱۳۶۲ قیمت سکه در سال 1403 محاسبه مهریه سکه به نرخ روز قوه قضاییه مبلغ مهریه مهریه به نرخ روز چگونه محاسبه میشود تبدیل نرخ روز مهریه محاسبه آنلاین مهریه 1403 تبدیل مهریه به روز قیمت سکه به نرخ روز انلاین تعیین مهریه سامانه محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز نرم افزار محاسبه مهریه به نرخ روز اپلیکیشن محاسبه قیمت طلا نرخ مهریه ۱۴۰۲ مبلغ مهریه به نرخ روز چگونه محاسبه میشود محاسبه انلاین مهریه به نرخ روز قیمت سکه در سال 1403 محاسبه گر مهریه محاسبه مبلغ مهریه به روز جدول شاخص مهریه سال ۱۴۰۰ فرمول محاسبه مهریه با شاخص بانک مرکزی معادل مهریه به روز قیمت سکه سال 1403 مهریه قدیم چگونه محاسبه می شود محاسبه مهريه به نرخ روز

✅ محاسبه مهریه به نرخ روز 1403

محاسبه رایگان مهریه به نرخ روز آیگن وب مهريه به نرخ روز تعیین مهریه به نرخ روز فرمول محاسبه مهریه زن قیمت مهریه به نرخ روز سکه مهریه قیمت محاسبه انلاین مهریه سکه به نرخ روز قیمت سکه مهریه فرمول محاسبه مهریه با شاخص بانک مرکزی نرخ مهریه شاخص مهریه سال 1403 جدول نرخ مهریه به روز بروز کردن مهریه نرم افزار محاسبه مهریه به نرخ روز 1400 طريقه حساب كردن مهريه به نرخ روز محاسبه مهریه به نرخ روز بانک مرکزی محاسبهمهریه آیا مهریه به نرخ روز حساب میشود شاخص مهریه سال 1402 مهریه به نرخ روز کیت ست مهریه سامانه محاسبه مهریه محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲ محاسبه مهریه به نرخ روز برنامه رایگان محاسبه مهریه آیگن وب قیمت سکه سال 82 میزان مهریه به روز محاسبه مهریه به نرخ شاخص مهریه سال 1403 محاسبه مهریه بانک مرکزی محاسبه روز مهریه قیمت سکه امامی سال 82 محاسبه قیمت روز مهریه محاسبه محریه استعلام مهریه به نرخ روز معادل مهریه به نرخ روز محاسبه مهریه سکه به نرخ روز 1400 مهریه یک میلیون به نرخ روز محاسبه مهریه 1403 سایت محاسبه مهریه قوه قضاییه سایت مهریه انلاین جدول شاخص مهریه سال ۱۴۰۰ معادل سازی مهریه قدیمی حساب کردن مهریه خواستن برابر با آن است در جدول تبدیل مهریه قدیم به جدید تبدیل مهریه به روز نحوه محاسبه مهریه سکه به نرخ روز مهریه به روز تعیین نرخ مهریه محسابه مهریه جدول محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه محاسبه آنلاین مهریه سکه نرخ مهریه به نرخ روز محاسبه مهریه به نرخ روز در صورت فوت زوجه محاسبه مهریه کیت ست مهریه به نرخ روز عقد برنامه محاسبه مهریه رایگان آیگن وب مهریه سکه به نرخ روز معادل سازی مهریه نقدی نحوه محاسبه نرخ مهریه به روز قیمت سکه سال 1403 قیمت سکه در سال 1403 محاسبه مهريه به نرخ روز محاسبه انلاین مهریه به نرخ روز معادل مهریه به روز محاسبه آنلاین مهریه ۱۴۰۰ محاسبه تاخیر تادیه مهریه ده میلیون مهریه به نرخ روز مهریه به نرخ روز 1403 پایه حقوق سال 1378 مهریه در جدول تبدیل پول مهریه به روز جدول شاخص مهریه سال 1403 فرمول محاسبه مهریه قیمت سکه برای مهریه قیمت سکه ۵۰ ریالی ۱۳۵۹ تاخیر تادیه کیت ست محاسبه مهریه به نرخ روز 1403 محاسبه مهریه رایگان آیگن وب محاسبه مهریه آنلاین قیمت سکه مهریه چگونه محاسبه میشود فرمول محاسبه مهریه به قیمت روز مهريه به روز مهریه پول به نرخ روز محاسبه به نرخ روز قیمت طلا در سال 1403 مهریه انلاین نرخ روز مهریه پول


محاسبه مهريه به نرخ روز

تبدیل سکه به پول مهریه در جدول محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲ محاسبه مهریه طلا به نرخ روز محاسبه گر قیمت طلا اندروید تاخیر تادیه کیت ست جدول شاخص مهریه سال 1403 قیمت سکه مهریه ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی سال 82 محاسبه مهریه سکه به نرخ روز 1403 محاسبه مهریه به نرخ روز آنلاین دو میلیون مهریه به نرخ روز ابزار رایگان آیگن وب محاسبه مهریه حساب مهریه به نرخ روز به روز کردن مهریه برآورد مهریه نرخ مهریه به نرخ روز تعیین مهریه به نرخ روز تبدیل مهریه پول به روز سایت مهریه جدول محاسبه مهریه به نرخ روز قیمت روز مهریه نحوه محاسبه مهریه سالهای قبل قیمت سکه بهار آزادی برای مهریه محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز قوه قضاییه مهریه یک میلیون به نرخ روز محاسبه بروز مهریه مهریه به نرخ روز 1403 مهریه سال 1403 مهریه به نرخ روز عقد ۵۰ هزار تومان مهریه به نرخ روز محاسبه مهریه سکه به نرخ روز قوه قضاییه قیمت سکه مهریه چقدر است محاسبه آنلاین مهریه پول ارزش مهریه به نرخ روز میزان مهریه به روز محاسبه مبلغ مهریه به روز آنلاین مهریه محاسبه مهریه در سال 1403 قیمت سکه 50 ریالی 1403 محاسبه به روز مهریه قیمت سکه ۵۰ ریالی سال ۱۳۶۱ قیمت مهریه مهریه آنلاین قیمت سکه سال 1403 محاسبه رایگان مهریه به نرخ روز آیگن وب تبدیل نرخ مهریه قدیم به جدید شاخص مهریه سال 1401 سامانه مهریه به نرخ روز تبدیل مهریه پول به نرخ روز

محاسبه مهریه قوه قضاییه

محاسبه بروز مهریه به نرخ روز قیمت سکه امامی سال 1403 ارزش پول مهریه به نرخ روز محاسبه ارزش روز مهریه محاسبه نرخ مهریه به تاریخ روز محاسبه نرخ روز مهریه برآورد مهریه قیمت سکه مهریه محاسبه آنلاین مهریه 1403 جدول شاخص مهریه سال ۱۴۰۱ قیمت سکه مهریه 1403 معادل سازی مهریه قدیمی محاسبه قیمت مهریه به روز محاسبه انلاین مهریه 1403 قیمت سکه 50 ریالی 1403 ابزار رایگان محاسبه مهریه آیگن وب قیمت سکه ۵۰ ریالی ۱۳۵۹ فرمول مهریه میزان مهریه به روز آنلاین مهریه نرخ مهریه بروز جدول مهریه به نرخ روز مهریه به نرخ روز چگونه محاسبه میشود ۱۹مثقال طلا چقدر است محاسبه مهریه قدیم به جدید محاسبه مهریه سکه بهار آزادی محاسبه آنلاین مهریه قیمت سکه در سال ۱۳۶۹ قیمت سکه سال 1403 شاخص مهریه 1403 محاسبه‌مهریه نرخ محاسبه مهریه معادل مهریه به نرخ روز فرمول محاسبه مهریه به روز محاسبه سکه به نرخ روز حساب مهریه به نرخ روز تبدیل نرخ روز مهریه نرخ مهریه 1403 فرمول نرخ روز مهریه آیگن وب نرم افزار محاسبه مهریه به نرخ روز اندروید قیمت سکه مهریه ۱۴۰۱ مبلغ مهریه چگونه محاسبه می شود دانلود برنامه کیت ست احتساب مهریه سایت مهریه مهریه به روز محاسبه قیمت سکه ۵۰ ریالی سال ۱۳۶۱ مطالبه مهریه به نرخ روز قیمت سکه مهریه ۱۴۰۲ پول مهریه به نرخ روز

پیمایش به بالا