فرمول قوه قضاییه برای محاسبه مهریه زن بعد از فوت شوهر




آیا مهریه بعد از مرگ مرد به زن تعلق می‌گیرد؟

در پاسخ به این سؤال می بایست جواب بله داد. مهریه حق زن است و این حق تحت هر موقعیتی (مگر در موارد بسیار خاص) به زن تعلق می‌گیرد. بر طبق قانون زمانی که کسی فوت می‌کند، اولین کاری که وراث می بایست انجام دهند، واریز دیون و قرض‌های او است. پس مهریه به نوعی یک طلب بر عهده آقا است. به همین علت ورثه وظیفه دارند پیش از توزیع ثروت فوت شده مهریه زن او را پرداخت کنند.

محاسبه مهریه زن بعد از مرگ شوهر

پس از فوت آقا مهریه زن باید به صورت کامل به وی پرداخت شود و هر نمونه مهریه مانند سکه و طلا به جز وجه نقد باید به قیمت همان روزی که زوجه آن را طلب کرده از ماترک باقی مانده آقا به وی واریز شود.

نحوه محاسبه مهریه پول نقد بعد از مرگ شوهر

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز زوجه به این صورت بوده که ابتدا شاخص قیمت سالانه بانک مرکزی در سال قبل از سال درخواست مهریه را قسمت کردن بر شاخص قیمت سالانه بانک مرکزی در سال برقراری عقد نکاح کرده و سپس، رقم حاصل را در مبلغ مهریه مشخص شده ضرب می کنیم. شکل محاسبه مهریه بعد از فوت آقا ، همانند فرمول حساب مهریه زن قبل از مرگ شوهر و چگونگی محسوب کردن صداق​ او بوده، تنها با این تفاوت که در این موارد، تاریخ مرگ مبنای حساب مهریه خواهد بود نه نرخ روز و تاریخ طلب .

شرایط پرداخت مهریه خانم بعد از مرگ شوهر

مهریه زن درنتیجه از مرگ مرد ساعتی سزاوار دریافت است که فرد فوت شده اموالی را از خود به جای گذاشته باشد. در غیر این صورت زن نمی‌تواند مطالبه مهریه داشته باشد.

نکته دوم در این زمینه این است که در صورتی که اموالی از آقا به جای مانده باشد، اما تعداد طلبکاران زیاد باشد، شروط پرداخت مهریه کمی متفاوت می‌شود. به عبارتی هر دو مورد یعنی مطالبه افراد و مهریه زن گونه ای طلب بر عهده شخص فوت شده هستند که در این صورت هر کس از این دو گروه زودتر برای وصول مال خود اقدام کرده و دارایی‌های موجود را توقیف کنند، در چنین صورتی در اولویت پرداخت قرار خواهند گرفت.

اما اگر شروط برای اقدام به منظور وصول مال از ارث فرد مرگ شده برای طلبکار یا زن مساوی باشد، در این حالت مهریه زن در اولویت واریز خواهد بود.

از دیگر نکات مهم در باب مهریه زن بعد از مرگ آقا زمانی است که بین خانم و آقا رابطه زناشویی منعقد نشده و زوجه دوشیزه باشد. در چنین حالتی بر خلاف روزی که آقا زنده است، خانم می‌تواند تمام مهریه خود را از مال و ثروت یا ماترک مرد طلب کند. مهریه زن اگر پول باشد به نرخ روز و اگر سکه باشد نیز به همان نرخ رایج قیمت سکه بدون در سخن گرفتن قیمت آن حساب خواهد شد.

مهریه زن دوم بعد از مرگ شوهر

مهریه زن حق اوست، حتی در صورتی که زوجه دوم یا سوم باشد. پس آقا وظیفه دارد بنا بر استطاعت مالی خود مهریه را پرداخت کند.
این حالت در موعد فوت او هم پابرجاست. به طوری که هیچ تفاوتی ندارد که فرد طلب کننده زوجه اول باشد یا همسر دوم، زیرا هر دو در وصول مهریه با هم مطایق خواهند بود. این موضوع به نمونه ازدواج یعنی موقت یا دائم بودن هم ارتباطی ندارد و در هر حال خانم دوم هم به اندازه زوجه اول در دریافت مهریه خود برابر است.

شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر

همانطور که ذکر کردیم اگر زوج پولی نداشته باشد، ورثه هیچ اجباری برای پرداخت مهریه زن نخواهند داشت و به عبارتی مهریه خانم روی دوش هیچ یک از وراث از جمله پدر مرد نیست. اما در موقعیتی که پدر زوج قبل از پسر خود (همسر زن) مرگ شده باشد و ارثیه ای به پسر رسیده باشد، زن می‌تواند از مال ترکه مهریه خود را مطالبه کند.
برای انجام این کار زن می‌تواند از دو راه مختلف اقدام کند.

  • باید از طریق اجرای ضبط برای حصول مهریه اقدام کند.
  • باید از طریق دادگاه برای طرفیت بازماندگان اقامه دعوای کند.

در بحث واریز طلب متوفی، واریز مهریه زن ارجحیت دارد، به اصطلاح حقوقی برتر از سایر بدهی است. به همین دلیل از ارث رسیده به شوهر، اول باید مهریه زن واریز شود. سپس مال باقیمانده بین سایر وراث که باز هم یکی از آن‌ها همسر اوست، توزیع شود. نکته سزاوار توجه در این زمینه وقتی است که زن فوت کند و مهریه اش را دریافت نکرده باشد. در چنین حالتی بازماندگان می‌توانند مهریه مادر خود را از محل ثروت متوفی درخواست کنند.
البته گرفتن مهریه خانم از پدر زوج یک حالت سوم هم دارد و آن هم روزی است که پدر مرد در زمان عقد، پرداخت مهریه را از سوی خود تعهد کرده باشد که در این صورت آقا هم در صورت زنده بودن هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت مهریه نخواهد داشت. این حالت در موعد فوت زوج هم صادق است.

مراحل حصول مهریه خانم بعد از فوت شوهر

اجرای ثبت

اولین کاری که برای مطالبه مهریه به نرخ روز خود باید انجام دهید، طلب کردن مهریه از طریق نگارش آن است. بر این اساس زن می بایست با مدارک معتبر حاوی میزان مهریه (مانند سند ازدواج) به دفتر سندها مراجعه کرده و برای مطالبه مهریه خود اقدام کند.
پس از گذر از مرحله نگارش است که مطالبه مطالبه خانم به وراث شوهر ابلاغ خواهد شد. نکته مهم در این زمینه این است که برای اجرای این کتابت زوجه می بایست هزینه طلب خود را که معادل یک بیستم مهریه است، پرداخت کند.

دریافت مهریه با ابلاغ

در چنین حالتی ورثه باید حداکثر ۱۰ روز بنابراین از وصول کردن ابلاغیه دفترخانه مهریه خانم را به وی واریز کنند. در غیر این صورت ثروت جلب می‌شوند و زوجه می‌تواند مراحل وصول مهریه خود را به صورت قانونی طی کند.



محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضائیه

ابزار رایگان محاسبه مهریه آیگن وب فرمول محاسبه نرخ مهریه به روز فرمول محاسبه نرخ روز مهریه آیگن وب برنامه محاسبه مهریه به نرخ روز محاسبه مهریه به نرخ روز 1403 محاسبه ی مهریه قیمت سکه امامی سال 82 محاسبه ریالی مهریه محاسبه مهریه به روز حساب کردن مهریه به نرخ روز محاسبه مهریه به نرخ روز بانک مرکزی قیمت سکه مهریه چقدر است نرخ مهریه بروز قیمت سکه سال 82 مهریه انلاین محاسبه طريقه حساب كردن مهريه به نرخ روز محاسبه بروز مهریه به نرخ روز حساب مهریه انلاین دانلود رایگان تقویم سال 1403 مهریه به نرخ روز 1402 تبدیل مهریه قدیم به روز سکه مهریه قیمت محاسبه مهریه به نرخ روز 1403 قیمت سکه ۵۰ ریالی سال 1403 محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز قوه قضاییه مهریه به نرخ روز چگونه محاسبه میشود مبلغ مهریه به نرخ روز استعلام مهریه به نرخ روز حساب مهریه محاسبه‌مهریه تبدیل مهریه پول به نرخ روز احتساب مهریه معادل مهریه به نرخ روز تبدیل قیمت مهریه به نرخ روز شاخص مهریه سال 1401 قیمت سکه سال 1403 نحوه محاسبه مهریه سکه به نرخ روز محاسبه مهریه به نرخ روز 1401 آنلاین قیمت سکه در سال 1403 جدول شاخص محاسبه خسارت تاخیر تادیه بانک مرکزی محاسبه مهریه مثقال طلا به نرخ روز مهریه به نرخ روز آنلاین تعیین نرخ مهریه به روز مهریه نرخ روز بروز کردن مهریه سامانه محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز محاسبه به نرخ روز محاسبه مهریه به نرخ روز آنلاین قیمت سکه سال 68 تبدیل پول مهریه به نرخ روز چگونه مهریه را به نرخ روز حساب کنیم قیمت سکه مهریه ۱۴۰۰ حساب كردن مهريه به روز جدول شاخص مهریه سال 1403 محاسبه آنلاین مهریه مهریه به نرخ روز 1403 فرمول مهریه احتساب مهریه به نرخ روز حساب مهریه به نرخ روز محاسبه مهريه به روز جدول محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه محاسبه مهریه سکه به نرخ روز 1403 مهریه آنلاین محاسبه قیمت مهریه پول به روز شاخص مهریه ۱۴۰۱ مهریه یک میلیون به نرخ روز محاسبه قیمت سکه به صورت آنلاین شاخص مهریه سال ۱۴۰۱ معادل سازی مهریه قیمت سکه در سال 1403 محاسبه آنلاین مهریه ۱۴۰۰ نرم افزار محاسبه مهریه به نرخ روز اندروید تقویم مهریه محاسبه قیمت مهریه به روز شاخص مهریه سال 1403 معادل مهریه به روز معادل سازی مهریه به نرخ روز سایت محاسبه مهریه قوه قضاییه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه محاسبه آنلاین مهریه زن متوفی قیمت سکه در سال ۱۳۷۸ نرخ به روز مهریه مهریه ۳۰ سال پیش چگونه محاسبه می شود حساب مهریه به روز قیمت سکه مهریه ۱۴۰۱ محاسبه مهریه سکه به نرخ روز قوه قضاییه شاخص محاسبه مهریه مهریه به نرخ روز چطور حساب میشود مهریه سال ۱۳۶۲ ابزار رایگان آیگن وب محاسبه مهریه

✅ محاسبه انلاین مهریه 1403

احتساب مهریه محاسبه مهریه سکه بهار آزادی سامانه محاسبه مهریه رایگان آیگن وب قیمت سکه در سال 1403 تعیین نرخ مهریه به روز محاسبه آنلاین مهریه پول اپلیکیشن محاسبه مهریه به نرخ روز جدول شاخص محاسبه خسارت تاخیر تادیه بانک مرکزی سامانه مهریه به نرخ روز نرخ مهریه 1403 حساب كردن مهريه به نرخ روز محاسبه سکه به نرخ روز حساب مهریه پول به نرخ روز نرخ محاسبه مهریه محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه محاسبه مهریه به نرخ روز سکه سایت مهریه محاسبه مهریه به نرخ روز مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه تبدیل مهریه به نرخ روز محاسبه انلاین مهریه پول به نرخ روز شاخص تاخیر تادیه 1403 محاسبه مهریه به نرخ روز 1403 مهریه به نرخ روز چگونه محاسبه میشود تبدیل نرخ روز مهریه روش محاسبه مهریه به نرخ روز مهریه ۳۰ سال پیش چگونه محاسبه می شود نرخ مهریه 1403 جدول تبدیل مهریه به نرخ روز محاسبه سکه مهریه به نرخ روز محاسبه آنلاین مهریه احتساب مهریه به نرخ روز محاسبه مهریه انلاین نحوه ی محاسبه مهریه به نرخ روز محاسبه مهریه نرخ روز شاخص مهریه ۱۴۰۱ تبدیل مهریه به روز به نرخ روز محاسبه مبلغ مهریه به روز فرمول محاسبه مهریه محاسبه مهریه به نرخ روز 1401 محاسبه ی مهریه به نرخ روز مبلغ مهریه چگونه محاسبه می شود محاسبه نرخ روز مهریه آیگن وب قیمت طلا در سال 1363 معادل سازی پول مهریه حساب کردن مهریه به نرخ روز مهریه به نرخ روز 1403 اپلیکیشن محاسبه قیمت طلا فرمول محاسبه مهریه با شاخص بانک مرکزی محاسبه مهریه به نرخ روز 1402 قیمت سکه امامی سال 82 محاسبه نرخ روز مهریه مهریه به نرخ روز 1403 محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲ مهریه قدیم چگونه محاسبه می شود قیمت سکه در سال ۱۳۶۹ معادل مهریه ارزش پول مهریه به نرخ روز نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز قیمت سکه مهریه چقدر است مهریه به نرخ روز 1402 شاخص مهریه سال ۱۴۰۱ قیمت سکه بهار آزادی برای مهریه مهریه به نرخ روز آنلاین محاسبه مهریه به نرخ روز 1403 آنلاین پول مهریه به نرخ روز استعلام مهریه به نرخ روز سامانه رایگان محاسبه مهریه آیگن وب معادل سازی مهریه نقدی فرمول محاسبه مهریه به روز محاسبه مهریه طلا به نرخ روز قیمت سکه برای مهریه فرمول تبدیل مهریه به نرخ روز محاسبه مهریه به نرخ روز آنلاین مهریه به روز محاسبه سکه مهریه قیمت طلا در سال 1403 جدول محاسبه مهریه نحوه محاسبه مهریه های قدیمی قیمت سکه سال 1403 برآورد مهریه محاسبه مهریه سکه به نرخ روز 1403 قیمت سکه مهریه چگونه محاسبه میشود محاسبه مهریه به نرخ روز 1403 نرخ روز مهریه آیگن وب مهریه در جدول سایت رایگان آیگن وب محاسبه مهریه محاسبه مهریه سکه به نرخ روز قوه قضاییه سایت محاسبه مهریه به نرخ روز خواستن برابر با آن است در جدول


نرم افزار محاسبه مهریه به نرخ روز

مهریه در جدول معادل سازی مهریه نقدی جدول محاسبه مهریه حساب مهریه به نرخ روز محاسبه مهریه به نرخ روز 1403 سایت محاسبه مهریه به نرخ روز مبلغ مهریه به نرخ روز چگونه محاسبه میشود محاسبه مهریه پول سایت رایگان آیگن وب محاسبه مهریه نرخ مهریه به نرخ روز سایت رایگان محاسبه مهریه آیگن وب محاسبه ی مهریه محاسبه سکه مهریه مبلغ مهریه به نرخ روز پایه حقوق سال 1378 محاسبه مهریه به نرخ روز قیمت سکه ۵۰ ریالی ۱۳۵۹ به روز کردن مهریه محاسبه مهریه به نرخ پول مهریه به نرخ روز نرم افزار محاسبه مهریه به نرخ روز تبدیل پول مهریه به روز محاسبه مهریه سکه بهار آزادی محاسبه مهریه سکه به نرخ روز 1403 محاسبه مهریه در سال ۱۴۰۲ فرمول محاسبه نرخ روز مهریه آیگن وب نحوه محاسبه مهریه سامانه رایگان محاسبه مهریه آیگن وب مهریه به نرخ روز 1403 قیمت هر سکه مهریه معادل مهریه به روز نرخ مهریه مهریه به نرخ روز 1401 تبدیل پول مهریه به نرخ روز مهریه محاسبه محاسبه مهریه آنلاین محاسبه مهریه سکه محاسبه نرخ مهریه به قیمت روز محاسبه مهریه سکه به نرخ روز قوه قضاییه محاسبه مهریه قدیم شاخص محاسبه مهریه مهریه ۱۴۰۲ چقدر است قیمت سکه در سال ۱۳۵۶ محاسبه آنلاین مهریه به روز ۱۹مثقال طلا چقدر است تعیین مهریه حساب کردن مهریه محاسبه آنلاین مهریه 1403 ابزار رایگان آیگن وب محاسبه مهریه قیمت طلا در سال 1403

تبدیل مهریه به روز

تاخیر تادیه کیت ست قیمت سکه مهریه چگونه محاسبه میشود مطالبه مهریه به نرخ روز ۵۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال چند تومان است مهریه ۱۴۰۲ چقدر است قیمت سکه در سال 1403 محاسبه مهریه به نرخ روز 1403 محاسبه مهریه به نرخ روز 1400 مهریه آنلاین محاسبه محاسبه نرخ مهریه سامانه مهریه به نرخ روز قیمت سکه سال 82 نرخ مهریه 1403 حساب مهریه به نرخ روز شاخص مهریه سال 1402 حساب مهریه انلاین مبلغ مهریه به نرخ روز محاسبه آنلاین مهریه پول شاخص مهریه سال 1403 تبدیل نرخ مهریه به روز محاسبه مهريه مهریه سال 1403 تعیین مهریه محاسبه گر مهریه حساب کردن مهریه به نرخ روز اپلیکیشن محاسبه مهریه به نرخ روز تبدیل مبلغ مهریه به روز میزان مهریه به نرخ روز مهریه به نرخ روز چگونه محاسبه میشود محاسبه مهریه به نرخ روز 1403 آنلاین محاسبه مهریه به نرخ روز مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه نرم افزار محاسبه مهریه به نرخ روز مهریه 19 مثقال طلا نرخ مهریه بروز محاسبه انلاین مهریه محاسبه آنلاین مهریه به قیمت روز احتساب مهریه مهریه نرخ روز مهریه به نرخ روز چطور حساب میشود قیمت سکه ۵۰ ریالی سال ۱۳۶۱ محاسبه انلاین مهریه پول به نرخ روز قیمت مهریه تبدیل مهریه به روز ده میلیون مهریه به نرخ روز مبلغ مهریه سایت رایگان آیگن وب محاسبه مهریه قیمت سکه در سال ۱۳۵۶ قیمت سکه سال 1403 محاسبه رایگان مهریه به نرخ روز آیگن وب پایه حقوق سال 1403

پیمایش به بالا